Startende ondernemer transport?

 

Startende ondernemer transport?

 

(Startende) ondernemers in de transportsector hebben het door de economische crisis lange tijd niet makkelijk gehad, maar de laatste tijd is er weer ruimte voor een optimistische kijk op de toekomst. Met name de aantrekkende wereldhandel en de goed presterende Duitse economie heeft ervoor gezorgd dat de vraag naar vervoer langzamerhand weer gestaag toeneemt.

(startende) transportondernemer.


Er lijken dus weer gunstigere tijden aan te breken voor nieuwe startende transportondernemers die een bedrijf willen beginnen in deze sector. Het herstel per branche binnen de transportsector loopt erg uiteen. Zo zal het goederentransport binnen Europa het komende decennium verder doorgroeien, maar is er nog steeds een tekort aan goed gekwalificeerd personeel in de sector.

 

 

 

Startende ondernemer transport?

 

 

Als startende ondernemer in de transportsector dient u met deze omstandigheden rekening te houden. Het kan uitdagender zijn om met uw nieuwe bedrijf voet aan de grond te krijgen dan in de jaren voorafgaand aan de crisis. Maar de transportwereld blijft door het afwisselende karakter - geen dag is hetzelfde - en de vele mogelijkheden aantrekkelijk om in te ondernemen. Een goed voorbereide ondernemer telt in dit geval zeker voor twee.

In vergelijking met vorig jaar nam het aantal beginnende ondernemers in vrijwel alle sectoren af. Vreemde eend in de bijt is de sector transport & logistiek, waar het aantal starters met meer dan 10 procent toenam. Doordat grotere transportbedrijven steeds vaker zzp'ers (zelfstandigen zonder personeel) inzetten, is er ruimte voor starters. De groei van het aantal beginnende ondernemers wordt bovendien verklaard door de sterke groei van het aantal startende koeriersdiensten. Binnen deze branche is het aantal beginnende ondernemers met maar liefst 25 procent gestegen. Mensen in het bezit van een auto en rijbewijs, spelen met de start van een koeriersdienst in op de groei van online winkelen.

Je kunt niet zomaar als zelfstandig ondernemer transport starten. Je zult een vergunning nodig hebben als je laadvermogen van je voertuig boven de 500 kilogram is.

De vergunning daarvoor kun je aanvragen bij de NIWO. Voor die vergunning moet je aan drie eisen voldoen. Je moet kredietwaardig, betrouwbaar en vakbekwaam zijn.

Voor de kredietwaardigheid moet je een eigen vermogen hebben van 9.000 euro voor de eerste auto en elke volgende auto 5.000 euro erbij. De betrouwbaarheid toon je aan met je verklaring omtrent het gedrag. Voor de vakbekwaamheid heb je een diploma nodig. Dit diploma krijg je als je voor 6 examens slaagt bij het SEB (onderdeel CBR).

Dit diploma (vakdiploma beroepsvervoer, getuigschrift beroepsvervoer of ondernemerdiploma beroepsvervoer genoemd) is op MBO niveau en je moet slagen voor de vakken bedrijfsmanagement, personeelsmanagement, wegvervoer goederen, internationaal goederen, calculatie en financieel management.

Ik zou je adviseren om daar een opleiding voor te volgen. De cursus is behoorlijk pittig. Hoewel er ook schriftelijke/thuis cursussen zijn is het toch beter om een klassikale cursus te volgen.

Je kunt voor meer informatie eens kijken op http://www.ondernemer-transport.nl waar veel informatie staat over hoe je transport ondernemer wordt.

Vraag: Welke bedrijfsvorm is het beste om te starten (ZZP-er of eenmanszaak) en is deze vorm eenvoudig om te zetten naar een andere?

Dat is persoonlijk. Je geeft aan ZZP of eenmanszaak. Dat is hetzelfde. De term ZZP geeft aan dat je een zelfstandige bent zonder personeel, maar je bent dan op zich een eenmanszaak die uitspreekt geen wens te hebben om met personeel te werken. De eenmanszaak als rechtsvorm gaat niet over wel of niet personeel hebben, maar over wie de eigenaar is. De eigenaar is bij een eenmanszaak maar 1 iemand. Toch kan er gerust personeel zijn.

De ZZP-er drijft zijn ondernemering meestal als eenmanszaak. Dat is het meest logisch. Maar dat kan ook als vorm van een BV. Dus ZZP is geen rechtsvorm, je geeft alleen aan dat je liever alleen bent dan met andere.

Bij een vennootschap onder firma ben je met minstens twee eigenaren. Je kunt personeel in dienst hebben, maar dat hoeft niet.

De rechtvormen die het meest voor de hand liggen zijn de eenmanszaak, de vennootschap onder firma (VOF) of de besloten vennootschap (BV). Het verschil zit hem vooral in de aansprakelijkheid, de kosten en de fiscale voordelen. De eenmanszaak en de vennootschap onder firma zijn het meest risicovol omdat je met je complete prive vermogen aansprakelijk bent. Daar staat tegenover dat deze vormen relatief goedkoop zijn en fiscale voordelen opleveren. De BV biedt ten aanzien van het risico prive meer zekerheid. Maar die vorm is duurder en minder fiscaal aantrekkelijk. Veel hangt af van je omzet en winst. Dus eenduidig antwoord is moeilijk te geven. Overigens, je prive aansprakelijkheid is weliswaar beperkt bij een BV, maar een bank of leasemaatschappij zal je vaak "dwingen" om prive borg te staan voor leningen en contracten. Dus loop je prive alsnog veel risico en is je dure BV structuur weer nutteloos.

Voordat ik met mijn bedrijf gestart ben heb ik bij de KvK eens een bijeenkomst gevolgd over rechtsvormen. Informeer eens of dat nog bestaat, zeer boeiend !

Als je de opleiding volgt voor de transportondernemer (je diploma vakbekwaamheid) dan komt dit allemaal ook aan bod in de module bedrijfsmanagement. De cursus om eigen transportondernemer te worden is niet zomaar een papiertje halen, de bedoeling is dat je goed voorbereid aan je bedrijf begint en weet welke keuzes je moet maken.

 

startende ondernemer transport

 

 

 

Bekijk hier meer filmpjes

 

TLEC

Contact Algemeen
+31 348 470 894
Contact Adviseur
Ron Niens
+31 646 266 367
ron@tlec.nl