kostenplaatje eigen rijder?

 

kostenplaatje eigen rijder?

 

Je inkomen wordt eigenlijk maar door twee factoren bepaald:

  • Wat is je omzet via je opdrachtgever(s).

  • Welke kosten heb je.

 

Er zijn transport ondernemer, die gewoon niet kunnen (lees willen) rekenen en denken dat hun opdrachtgever de beste is, ook al liggen de betalingen 6 maanden achter ?! Je moet aan het eind van het jaar een winst kunnen maken met je bedrijf (eenmanszaak) om je zelf loon te kunnen betalen. De winst vult het eigen vermogen van het bedrijf aan en uit het eigen vermogen van het bedrijf kunt je jouw prive onttrekkingen doen. Bij een BV moet er voldoen geld verdient worden om je loon (zijnde loonkosten voor de BV) te kunnen voldoen. In het voorbeeld beperk ik me tot een eenmanszaak. In de eenmanszaak is er geen loonkost voor jezelf, maar moet je jouw loon via het eigen vermogen van de zaak kunnen uitkeren. En het eigen vermogen wordt gevoed door de winst. (Bij een BV lees je dan maar in plaats van winst loonkosten voor jezelf). Als we kijken naar puur het operationele werk van de transport ondernemer (laden, lossen en rijden) moet je met een werkweek van 50-70 uur er toch absoluut wel komen. Heb je een langere werkweek nodig, dan zit er iets fout. Als transport ondernemer maak je meestal meer uren dan een werknemer, dat is normaal. Maar je moet je basisloon toch wel verdienen met niet al te veel extra uren. De uren die boven de 50-70 komen zijn voor zaken die een werknemer niet heeft, maar een ondernemer wel zoals facturatie, acquisitie en dergelijke.

 

kansen voor de zelfstandig ondernemer, zzp-er en eigen rijder in het transport

 

De zelfstandig ondernemer, zzp-er of eigen rijder in het transport moet een communautaire vergunning hebben van de NIWO. Voor de vergunning moet je aan vier eisen voldoen:

  • vestiging in Nederland en beschikken over minstens 1 voertuig
  • vakbekwaam zijn, het ondernemersdiploma beroepsvervoer hebben
  • betrouwbaar zijn, verklaring omtrent het gedrag
  • kredietwaardig zijn, voldoende startkapitaal (9.000 voor 1e auto, 5.000 elke volgende auto)

 

Je moet over minstens 1 voertuig beschikken. Vergunningsplichtige voertuigen zijn voertuigen met een laadvermogen van meer dan 500 kilogram, of voertuigen met een maximum totaal gewicht van boven de 2.500 kilogram. Dus een volkwagen caddy met een laadvermogen van 550 kilogram is ook een voertuig waar een vergunning op aanwezig moet zijn. Het hoeft dus niet altijd direct de 50 tonner van Henk Wijngaard te zijn. Moet je op een bepaalde rit, dag of week een grotere auto nodig hebben dan kun je die ook huur huren uiteraard. Je legt je gewaarmerkte afschrift van de coummunautaire vergunning dan over van je volkwagen caddy in de grotere vrachtwagen en past het bijbehorende kenteken aan in het kenteken register bij de NIWO. Na de rit doe je het omgekeerde.

Op de gasten inlog van onze website hebben we veel informatie verzameld omtrent de eigen rijder, zzp-er, koerier en het transportbedrijf. Onder andere een rekenblad voor een kostprijs berekening te maken. Hier kun je kosteloos een inlogcode aanvragen.

 

 

 

 

 

 

Bekijk hier meer filmpjes

 

TLEC

Contact Algemeen
+31 348 470 894
Contact Adviseur
Ron Niens
+31 646 266 367
ron@tlec.nl